Hogyan fejlesszük a gyerekek finommotorikáját

Hogyan fejlesszük a gyerekek finommotorikáját>

A finom és a durva motorikus képességek közötti különbség

A durva motorikus képességekért a nagy izmok felelősek, biztosítják a járást, futást, ugrálást vagy kerékpározást. Fontos elem a gyerekek teljes fejlődéséhez. A durva motorika gyakorlásával a gyerekek nagyobb önbizalmat szerezhetnek, javíthatják mozgáskoordinációjukat és önállóbbá válhatnak.

A finommotorika a kézre és az ujjakra összpontosít. Szükséges a kreativitáshoz, íráshoz, rajzoláshoz, nyíráshoz vagy kötözéshez. A finommotorika apró mozdulatokból tevődik össze, amelyeket kezeikkel végeznek. Fontos, hogy a gyerek külön-külön tudja mozgatni ujjait, illetve képes legyen hüvelykujját szembe fordítani a többivel. Első lépésben tanulja meg a kis tárgyakat, ún. csipeszfogással felemelni. Ez körülbelül 9 hónapos korban történik. A kellően fejlett finommotorikának köszönhetően a gyerek csipeszfogással ragadhat meg tárgyakat, átszedheti a gyöngyöket és más apró tárgyakkal is dolgozhat.

A fejletlen finommotorika következményei

A finommotorika elégtelen fejlődése a hiányos önkiszolgálásban fog megmutatkozni. Ez azt jelenti, hogy a gyereknek gondja lesz például a begombolással, a cipzárral vagy a cipőfűző megkötésével. Egy másik probléma lehet az alkotó készségek és a beszéd elsajátítása. A finommotorika szorosan összefügg a grafomotorikai képességekkel (írás és rajzolás) és a vizuomotorikus képességekkel (szem-kéz koordináció).

Finommotorika gyerekeknél 1 éves korig

Az újszülöttek körülbelül 1 hónapos korukig csupán reflexekkel reagálnak környezetükre. Közben fejlődik a látásuk és a hallásuk. Ebben az időszakban legszembetűnőbb a gyerekek fejlődése. Gyorsan elsajátítják a különféle képességeket, fejtől egészen az alsó végtagokig. Minden a végtagok nagy mozdulataival kezdődik és fokozatosan fejlődik a végtagok kisebb és pontosabb mozdulataivá. Így a durva- és finommotorikai készségek egyaránt fejlődnek. Ebben az időszakban tanulják meg a csipesz fogást is, így a már akár egy gyöngyöt is képesek felemelni. Emellett megkezdődik a szem-kéz koordináció fejlődése.

Ebben a korban a legkedveltebb, finommotorikát fejlesztő játékok közé tartoznak például a kirakós játékok, melyeknél alakzatokat kell kirakni. A finommotorika fejlesztése mellett a szem és a kéz koordinációja is fejlődik. Otthonról nem hiányozhat a matatófal, amelyen a gyerekek gyöngyöket mozgathatnak a labirintusban, cipzárt húzhatnak fel, kis ajtókat nyitogathatnak vagy fogaskerekeket forgathatnak.

A zárral, cipzárral és ajtóval ellátott matatófal az egyik legnépszerűbb játék a gyerekek motorikus képességeinek fejlesztésére.

A zárral, cipzárral és ajtóval ellátott matatófal az egyik legnépszerűbb játék
a gyerekek motorikus képességeinek fejlesztésére.
Foto: Mammas.cz

Finommotorika fejlesztése kétéves gyerekeknél

A kétéves gyerekek motorikus készségei javulnak. A gyerekek gyorsan tanulják az új szavakat és szívesen játszanak egyszerű hangszerekkel. Érdeklődnek a körülöttük lévő emberek és gyerekek iránt, de még nem tudnak velük teljesen együttműködni. Ezért célszerű olyan játékokat választani, amelyekkel bizonyos mozdulatokat többször is megismételnek, színeket vagy formákat rendeznek, ritmusokat ismételnek. Próbáljon meg egy egyszerű, két darabból álló puzzle-t választani. A gyereknek most először van lehetősége arra, hogy valamit alkosson és egyben megerősítse motorikus készségeit. Nem fog mellélőni a golyós fa labirintusokkal vagy fűzős képekkel. Ez a fajta játék támogatja a csipesz fogást és erősíti a szem-kéz koordinációt. Ezenkívül, a gyerekek megtanulják felismerni a színeket vagy az állatokat.

A gyerekek zsinór fűzéssel és az állatok levélre varrásával is fejleszthetik motorikus készségeiket.

A gyerekek zsinór fűzéssel és az állatok levélre varrásával is fejleszthetik motorikus
készségeiket.
Foto: strediskorosa.cz

Finommotorika óvodásoknál

Óvodáskorban hatalmasat fejlődik a finommotorika. A gyerekek megkülönböztetik a jobb és a bal kezeiket, illetve már bizonyos eszközöket használni is tudnak. Az evőeszközöket vagy a fogkefét is egyedül kezelik. A kisebb óvodások esetében a finommotorika például vattagolyó feltekeréssel vagy gyöngyfűzéssel fejleszthető. Ne felejtse el támogatni őket kreativitásukban. Következhet a gyurmázás, vagy a papírból történő alkotás is:

  • nyírás,
  • formázás,
  • ragasztás,
  • papírtépés,
  • rajzolás és színezés.

A gyermeknek képesnek kell lennie az ujjai egyenkénti, független mozgatására, illetve a hüvelykujját a kéz többi ujjával szembeni pozicionálására.

Az idősebb óvodások körében a legnépszerűbb motorikus játékok közé tartozik az összerakós. Általában több funkcióval rendelkezik, így egyszerre több készséget fejleszt. Ennek a motorikus játéknak köszönhetően a gyerekek gyakorolják a kar- és kéztartást, de javítják a fogást, fejlesztik az finom kéz- illetve ujjmozdulatokat is. A koordináció is javul, megtanulja érzékelni a formákat és felismerni a méreteket.

Az összerakós játékok jelentősen befolyásolják a kognitív fejlődést is, amely magában foglalja a fogékonyságot, a képzelőerőt, a memóriát és a gondolkodást. Ezek a gyermekfejlesztő játékok a szocializációt és a kapcsolatok kialakítását is segítik. Az elején egyedül építhetnek, később aztán más gyerekekkel is együtt játszhatnak. Segíteni fognak egymásnak, kommunikálnak egymással, ami a későbbiekben a barátságuk alapja lehet.

Fejlessze az óvodáskorú gyermekek motorikus készségeit, például egy összerakós játékkal.

Fejlessze az óvodáskorú gyermekek motorikus készségeit, például egy összerakós
játékkal.
Foto: pixabay.com

Hogyan támogassuk a finommotorika fejlődését?

A finommotorika fejlesztéséhez nem csak motorikus segédeszközökre van szükség. Engedje meg gyerekének, hogy mindent kipróbálhasson. Hagyja, hogy egyedül öltözzön fel, húzza fel a cipzárt, gombokat gomboljon be, vagy kösse meg a cipőfűzőjét. Nem számít, hogy mindez tovább fog tartani. Ne feledje, hogy senki sem született tökéletesnek és mindennek megvan a maga ideje.

Hívja meg a gyerekeket a konyhába. Motorikus készségekre ott is szert tehetnek. Hagyja, hogy kivágják, nyújtsák vagy gyúrják a tésztát. Ragasztásnál, szeletelésnél (nem éles késsel) vagy öntésnél is segédkezhetnek. Látni fogja, hogy milyen szenvedéllyel nyitják fel a befőttesüvegeket és csavarják rá a fedeleket. A motorikus tanulás a ruhák felakasztását és ruhacsipesszel való rögzítését, karikák készítését, a zárak feloldását vagy bezárását is magába foglalja.

A gyerekek motorikus készségeit a konyhában is lehet fejleszteni.

A gyerekek motorikus készségeit a konyhában is lehet fejleszteni.
Foto: pixabay.com

Kreatív alkotások, amelyek támogatják a finommotorikát

A kreativitás nagyon fontos a gyerekek világában. Segíti őket a tanulásban és a fejlődésben. A motorikus készségekhez mindenképpen elengedhetetlen, hogy rendelkezzen otthon:

  • gyurmával - a gyerekek modellezhetnek, gyúrhatják, nyújthatják, le is téphetnek belőle.
  • Papírral – a gyerekek nem csak rajzolásra, hanem nyírásra, formák kinyírására, tépésre, gyűrésre és hajtogatásra is felhasználhatják.
  • Pecsétekkel – megvásárolhatja vagy elkészítheti őket. A gyerekek ezután a papírra pecsételhetnek, ki is színezhetik vagy ábrát rajzolhatnak mellé.
  • Festékekkel – semmiképpen sem szabad kihagyni a víz- vagy a temperafestéket és az ecsetet, amellyel a gyerekek papírra festhetnek.
  • Gyöngyökkel – a gyöngyök madzagra fűzésével tökéletesen gyakorolhatják a finommotorikát és a csipesz fogást. Válasszon nagy gyöngyöket, ideális esetben fából, nagy lyukkal. A gyerekek jól fognak velük szórakozni.

Játékok kézzel

A kéz- és az ujjak átmozgatásához egyszerű gyakorlatok is léteznek:

  • hagyja, hogy gyermeke a hüvelykujja hegyével érintse meg a további ujjak ujjhegyét, először az egyik, majd a másik kezével. Végül ezt egyszerre, mindkét kezével is csinálhatja. Megmondhatja neki, hogy az ujjai igy köszönnek egymásnak.
  • Mondja meg a gyermeknek, hogy ökölbe zárt ujjait fokozatosan nyissa és nyújtsa ki. Gyakorolja először az egyik, majd a másik kezén.
  • A jobb kéz mutató- és középső ujja futhat az asztalon. Ne felejtse el a bal kezén is megtenni ugyanezt, végül pedig hagyd, hogy a mutató- és a középső ujjak egyszerre fussanak mindkét kézzel.

Szeretettel és odafigyeléssel fordítson időt a finommotorika fejlesztésére és meglátja, milyen gyorsan válik önállóvá a csöppsége bizonyos területeken.